Indų muzikos instrumentai
|
Indijoje nuo senų laikų gyvuoja daugiau nei 500 instrumentų rūšių. Kiekvienas instrumentas turi savo pavadinimą, formą, konstrukciją, grojimo techniką bei garso tembrą. Daugybė iš jų vaizduojami senovinėse Indijos skulptūrose, piešiniuose, freskose, atskleidžiančiose to meto instrumentų detales, būdus, kaip jais buvo grojama.
Indijos muzikos instrumentų paminėjimų galima rasti senovės sanskrito literatūroje, budistų tekstuose, indų epuose Ramajanoje, Mahabharatoje. Žymiame legendinio išminčiaus Bharatos veikale apie dramos meną Natjašastra (I a. pr. Kr – III a. po Kr. ) instrumentai skirstomi į keturias grupes: chordofonus (tata vādya), aerofonus (suśira vādya), membrafonus (ghana vādya) ir idiofonus (avanaddha vādya). Ši muzikos instrumentų klasifikavimo sistema nuo XIX a. pab. naudojama ir Vakarų instrumentologijoje (V. Ch. Mahilonas, 1874), nuo 1914 metų ji žinoma kaip E. von Hornbostelio ir C. Sachso instrumentų klasifikavimo sistema.
Styginiai
Tampūra (arab. ṭanbūr; persų k. ṭambūra) - vienas iš svarbiausių Š. Indijos styginių instrumentų, paplitęs Pietų Azijos šalyse. Kilo iš ilgakaklio turkų tambūro, Indijoje atsiradusio XII amžiuje. Daugelyje ansamblių naudojamas kaip akomponuojantis, dūzgiantį foną palaikantis instrumentas. Tampūra – tai ilgakaklė liutnia, skambinamasis chordofonas, susidedantis iš didelio tuščiavidurio medinio ar moliūgo rezonatoriaus ir ilgo kaklelio, dažnai papuošto dramblio kaulo raižiniais. Turi 4 metalines stygas; 3 pagamintos iš plieno, o pati žemiausia – iš bronzos. Grojant laikoma statmenai ant žemės priešais atlikėją. Stygos užgaunamos švelniai ir nenutrūkstamai, visą laiką ta pačia tvarka. Instrumentai esti įvairių dydžių; mažesnieji vadinami „moteriškomis“ tampūromis, o didesnieji – „vyriškomis“. |
|
Vyna (sanskr. vīṇā; hindi k. bīn) – P. Indijoje ir Pakistane paplitęs skambinamasis chordofonas, ilgoji daugiastygė citra. Šis instrumentas žinomas jau nuo Vedų laikotarpio. Dažnai vyna siejama su išminties, muzikos ir meno deive Sarasvate, kuri vaizduojama sėdinti lotoso žiede ir skambinanti šiuo instrumentu. Populiarios Š. Indijos rūdra vyna (postygis su dalmenimis) ir vičitra vyna (be dalmenų) susideda iš dviejų didelių tuščiavidurių medinių rezonatorių, sujungtų ilgu korpusu. P. Indijos Sarasvatės vyna (su dalmenimis) ir gotuvadjamas arba čitra vyna (be dalmenų) turi papildomą, mažesnį rezonatorių, pritvirtinamą viršutinėje citros kaklelio dalyje. Ilgas kaklelis turi lenktą galvutę, kuri dažniausiai vaizduoja nežemišką būtybę, pavyzdžiui drakono ar gyvatės galvą. Instrumentas turi 24 dalmenis ir 7 stygas; 4 pagrindinės stygos pritvirtintos prie kaklelio viršaus, kitos 3 šalutinės naudojamos ritminiams akompanimentui, pritvirtintos kaklelio šone. Stygos atremtos į išlenktą žalvarinį tiltelį, todėl sukuria metalizuotą skambesį. Grojant laikoma gulsčiai priešais muzikantą, mažesnysis rezonatorius guli ant kairiojo kelio. Skambinama dviem metaliniais prie pirštų pritvirtintais plektrais. |
Sitaras (hindi k. sitār; persų k. sī – trisdešimt + tār – styga) – skambinamasis chordofonas, didelė ilgakaklė liutnia, paplitusi Š. Indijoje ir Centrinėje Azijoje. Vienas dažniausiai Vakarų populiariojoje muzikoje naudojamų instrumentų. Nors savo išvaizda sitaras panašus į tampūrą ar vyną, įvairiose šalyse skiriasi savo dydžiu, stygų skaičiumi. Paprastai instrumentas 1,2 metro ilgio, turintis iš moliūgo pagamintą rezonatorių, uždengtą plono medžio sluoksniu. Ilgas instrumento kaklelis turi 16–22 slankiuosius dalmenis, pagamintus iš žalvario arba sidabro. Kartais sitaras gali turėti papildomą rezonatorių viršutinėje kaklelio dalyje. Dažniausiai sitaras turi 18, 19 ar 20 ir daugiau stygų; 3-4 melodinės, 2-3 ritminės, o likusios 11–12 rezonansinės, derinamos pagal pasirinktą dermę. Instrumento sodrus tembras su daugybe priegarsių. Grojama sėdint ant žemės, instrumentą laikant maždaug 45o kampu; korpusas remiasi į kairiąją pėdą ir dešinę blauzdą. Stygos užgaunamos vieliniu plektru (mizrab), užmaunamu ant dešinės rankos smiliaus. |
Sarodas (persų k. sarūd – himnas, giesmė, psalmė) – trumpakaklė liutnia, paplitusi Š. Indijoje, Pakistane, Bangladeše. Manoma, jog sarodas kilo iš Centrinėje Azijoje bei Afganistane populiaraus styginio instrumento rebabo (skambinamojo chordofono). Klasikinio tipo sarodas yra 100 cm ilgio, sudarytas iš nedidelio, kriaušės formos medinio rezonatoriaus, apdengto oda. Sarodas neturi dalmenų, todėl gali išgauti puikų glissando efektą. Bėgant amžiams postygis buvo padengtas lygiu poliruotu metalo sluoksniu, kuris dar labiau pagerino pirštų slydimą. Sarodas gali turėti daug metalinių stygų; 4–5 melodinės, 2–3 ritminės, 4 burdoninės ir 11–12 rezonansinių stygų. Žemiausioji styga pagaminta iš bronzos ir sukuria gilų, veržlų skambesio tembrą. Grojama iš kokoso kevalo pagamintu plektru dešine ranka, o kaire ranka užspaudžiamos stygos. |
Sarangė (sanskr. sārangī) - trumpakaklis smuikas, populiarus Š. Indijos, P. Azijos klasikinėje ir liaudies muzikoje. Dėl sarangės gebėjimo prisitaikyti prie įvairių muzikos stilių, lanksčios derinimo sistemos bei turtingos tembrinės išraiškos, ji neretai vadinama „šimto spalvų“ instrumentu. Dar nuo XVII a. Indijoje paplitęs instrumentas buvo naudojamas pritarti vokalinei muzikai, kadangi manoma, jog sarangės garsas labai artimas žmogaus balsui. Vientisas instrumento stačiakampio formos korpusas skobiamas iš raudonojo kedro ir susideda iš trijų tuščiavidurių ertmių. Sarangė yra apie 66–75 cm ilgio, žemiausias rezonatorius padengiamas oda. Sarangė turi 3 pagrindines melodines, vieną iš ožkos žarnų pagamintą burdoninę stygą bei 34-36 rezonansines stygas, nutiestas per dramblio kaulo tiltelį. Grojama laikant statmenai stryku. Dažniausiai sarangė naudojama šokių ir vokalinės muzikos žanrams pritarti ir kaip klasikinis solo instrumentas. |
Mušamieji
Tabla (arabų k. ṭabl – būgnas) – mušamasis membrafonas naudojamas Š. Indijos klasikinėje muzikoje, paplitęs Pakistane, Bangladeše, Afganistane. Manoma, jog šį instrumentą dar XIII a. išrado poetas ir muzikantas Amyras Chusro (Amīr Khusrow, 1253 – 1325). Tabla yra laikoma mušamųjų instrumentų karaliumi ir yra vienas populiariausių Indijos ritminių instrumentų. Šį instrumentą sudaro du skirtingo dydžio membraniniai būgneliai. Mažesnysis kūginės formos būgnelis (dāyāñ) mušamas dešiniąja ranka. Jis yra pagamintas iš tuščiavidurio tikmedžio ar raudonmedžio ir aptemptas karvės ar ožkos oda. Paprastai suderinamas pagrindinės melodijos tonika, dominante ar subdominante. Didesnysis katilo formos būgnas (bāyāñ) mušamas kairiąja ranka. Jo korpusas gaminamas iš žalvario ar vario, kartais naudojami ir pigesni metalai – aliuminis, plienas. Jis skleidžia žemą garsą, nėra derinamas. Abiejų būgnų centre yra tamsi, apvalios formos dėmė, vadinama syahi („rašalas“). Ji gaminama sumaišant krakmolo, ryžių, kviečių pastą ir metalo miltelius. Tai turi įtakos šio instrumento garso išgavimui, obertonams. Grojama mušant pirštais ir plaštakomis pritariant šokiams, įvairiuose ansambliuose, ir kaip solo instrumentas. |
Mridangas (sanskr. mṛda – molis, žemė + añga – kūnas) – mušamasis membrafonas, paplitęs P. Indijoje, Šri Lankoje, Singapūre, Malaizijoje. Senovės indų skulptūrose, piešiniuose ir mitologijoje, mridangas dažnai siejamas su dievybėmis Ganešu ir Nandžiu. Todėl mridangas žinomas kaip „dieviškasis instrumentas“. Šiaurės Indijos dhrupado muzikoje grojama didesniu panašiu į mridangą instrumentu – pakhavadžu (pakhawaj). P. Indijos mridangas yra dvipusis cilindro formos būgnas pagamintas iš tuščiavidurės medienos. Abi jo membranos uždengtos ožkos oda ir sujungtos odiniais dirželiais. Garsas reguliuojamas judinant mažas medines kaladėles, įterptas tarp būgno sienelės ir odinių juostelių. Membranos ne vienodo dydžio (dešinė mažesnė), suderintos oktavos skirtumu. Dešinioji membrana pagaminta iš kelių avies, veršiuko odos sluoksnių. Derinama tonika ir skleidžia aukštesnio tembro tonus. Kairioji membrana pagaminta iš avies ir buivolo odų – nederinama, skleidžia žemesnį toną. Grojama pirštais, plaštakomis, instrumentą pasidėjus gulsčiai ant kelių. |
Ghatas (ghaṭam, sanskr. ghaṭaḥ - puodynė) – vienas iš seniausių P. Indijos perkusinių instrumentų. Puodynės formos ghatas pagamintas iš degto molio. Jo skambesys priklauso nuo jo dydžio, sienelės storio, todėl kiekvienas ghatas turi ypatingą tembrą. Garsą galima keisti puodynę sušlapinus vandeniu. Norėdami išgauti kuo įvairesnių garsų, atlikėjai groja pirštais, nykščiais, delnais, riešais, mušdami į skirtingas šio instrumento vietas. Ghatas idealiai tinka norint išgauti labai greito tempo ritmą. Grojama ansambliuose su mridangu, vokalistais ar instrumentininkais. |
Pučiamieji
Bansuris (hindi k. bansurī; bans – bambukas + sur – melodija) - skersinė bambukinė fleita, paplitusi Š. Indijoje, Pakistane. Tai labai senas muzikos instrumentas, susijęs su piemenų tradicija ir vienu iš svarbiausių hinduistų dievų – Krišna. Daugelyje piešinių Krišna vaizduojamas grojantis bambuko fleita. Bansūrio įvaizdžiai matomi įvairiose skulptūrose, jis minimas daugelyje senovės hinduistų ir budistų šaltinių. Bansūris pagamintas iš tuščiavidurio bambuko medžio, gali būti įvairaus ilgio (30–60 cm). Dažniausiai turi 6–7 skyles išdėstytas tiesia linija. Fleitos diapazonas dvi su puse oktavos. Tembras šiltas, švelnus. Grojant laikoma horizontaliai, prilaikant nykščiais. Keičiant kvėpavimo intensyvumą galima išgauti skirtingas grojimo technikas. Labiausiai paplitęs Š. Indijos klasikinės ir liaudies muzikos ansambliuose, dažnai naudojamas filmų garso takeliuose. |
Šachnajus (śahnāī, shehnāī, persų k. shah – karalius + naī – fleita) – pučiamasis aerofonas su dvigubu liežuvėliu, „indiškasis obojus“, paplitęs Š. Indijos, Pakistano klasikinėje ir liaudies muzikoje. Manoma, jog šio instrumento garsas suteikia laimės ir šventumo jausmą, todėl plačiai naudojamas šventyklose, įvairių procesijų, vestuvių metu. Šachnajus turi kūgio formos korpusą su 7–8 skylutėmis su gale esančiu varpo formos metaliniu antgaliu ir žalvarinį pūstuką su dvigubu liežuvėliu. Norint suderinti šachnajų, kai kurios skylutės yra uždengiamos vašku arba paliekamos atviros. Instrumentas skleidžia gilų, ekspresyvų, nosinį tembrą. Grojant laikoma vertikaliai; įvairūs garsai išgaunami keičiant pirštuotės, lūpų, liežuvio padėtį ir kontroliuojant kvėpavimą. Šiam instrumentui dažniausiai pritariama tabla ar kitu perkusiniu instrumentu. |
Venu (sanskr. veṇu; hindi k. bansurī) – pučiamasis aerofonas, P. Indijos skersinė bambuko fleita. Tai vienas iš seniausių Indijos instrumentų, minimas mitologijoje, dažnai vaizduojamas kaip dievo Krišnos instrumentas. Fleitos korpusas pagamintas iš tuščiavidurio bambukinio vamzdelio, turi 6–8 skylutes. Venu garsas šiek tiek aštresnis nei bansurio. Diapazonas platus – dvi su puse oktavos. Reguliuojant kvėpavimą, naudojant specifinę pūtimo techniką galima išgauti įvairius mikrotoninius garsus bei atspalvius. Grojama įvairių dydžių venu. Naudojami įvairiuose klasikinės muzikos ansambliuose. |